Page 56 - Plaani 3 / 2023
P. 56

                                  Epäselvissä tapauksissa ongelma siirtyy urakoitsijan ratkaistavaksi.
”Selvittämiseen kuluu urakoitsijan aikaa. Paljon helpompaa olisi, jos suunnittelija heti alkuun ammattitaitonsa pohjalta kääntäisi kaikki kivet ja kannot. Mikäli epäselvissä suunnitelmissa on määritelty esimerkkivalaisimet, niin varsin usein urakoitsijoiden kanssa aletaan etsiä myös kustannustehokkaampia ratkaisuja”, Kurttila toteaa. Mutta minkä takia suunnittelijat eivät aina omaehtoisesti etsi kus- tannustehokkaita ratkaisuja?
Kurttila arvelee yhdeksi syyksi sen, että eri toimittajien markki- namiehet ovat taitavasti onnistuneet myymään suunnittelijoille ajatuksen, että juuri tämän toimittajan ratkaisut ovat erinomaisia ja kustannustehokkaita kaikissa olosuhteissa.
HINNALLAKIN KILPAILLAAN
Petri Kurttila nostaa esiin yhtenä hintaan vaikuttavana faktana sen, että suunnitelmassa mainittu toimittaja voi pitää voittoaan itsestään selvänä.
”Jos taas joku toimittaja ei ole mukana suunnitelmissa, niin tällä on valtava motiivi päästä mukaan urakkaan alhaisemmalla hinnalla – ominaisuudet ovat samat, mutta ratkaisuna kustannustehokkaampi”, hän sanoo.
”Mikäli vaihdettavaksi ehdotettu tuote on vielä jossain suhtees- sa parempi kuin alkuperäinen, niin tilaajan on paljon helpompaa hyväksyä ratkaisu”, Kurttila selventää.
”Joskus tapahtuu sitäkin, että suunnittelijan valitsemaa tuotteita ei voida työmaalla asentaa paikoilleen. Jos tuotteet ovat suunnitelmi- en mukaisia, niin vahinko jää tilaajan harteille, hän toteaa.”
(alla) ”Tukkukauppiaidenkin kannattaa ehkä tuoda nykyistä sel- vemmin esiin, mitä tuotteita palveluvalikoimasta löytyy”, Niko Kyösti pohtii. Kuva: Sonepar
(oik.) ”Ei suunnittelijalla voikaan olla viimeisintä tietoa tuot- teiden uusimmista hinnoista, mutta tukkukaupalla tämä tieto kuitenkin on”, Petri Kurttila toteaa. Kuva: Rexel
Hintakehitys tasaan-
tumassa?
Niko Kyösti ja Petri Kurttila ovat molemmat yhtä mieltä siitä, että tuotevalinnat kannattaa tehdä mahdollisimman aikaisessa vaihees- sa, koska hinnat ja saatavuus voivat aina heilua.
Kurttilan mukaan hintakehitys on tällä hetkellä kuitenkin tasaan- tumassa – pahimmat korotuspaineet ovat menneen talven lumia. Joidenkin tuotteiden osalta on jo menty alaspäinkin.
”Markkinoiden hiljentyminen merkitsee kilpailun kiristymistä ja hintojen laskua. Tehtaat ja komponenttien valmistajat tinkivät omista katteistaan. Jos tilannetta vertaa korona-aikaan, niin silloin saatavuus oli heikkoa. Nyt hintapaineita tasaa se, että tavaraa on saatavilla”, Kurttila analysoi.
Kurttila haluaa tiiviimpää yhteistyötä tukkukaupan ja suunnittelijoi- den välille, jotta kummankin asiantuntemus saadaan hyödynnettyä. Tukkukauppa nimittäin pyörittää erilaisia kohteita omakotitaloista sairaaloihin, mikä antaa näkemystä siihen, mitä hinta- ja muita asioita kannattaa ottaa huomioon missäkin.
Kyösti neuvoo, että sotatalousaikana tuotteita kannattaa mah- dollisuuksien mukaan hankkia etukäteen varastoon hinnoittelun helpottamiseksi.
”Hinnoittelun epävarmuuden takia tarjoajat ovat myös lyhentäneet tarjousaikojen voimassaoloaikoja. Hyvä puoli on se, että tänä päi- vänä tekniikka ei enää vanhene yhtä nopeasti kuin ledivalaistuksen alkuaikoina,” Kyösti toteaa.
”Mitä aikaisemmassa vaiheessa päätös ja tilaukset pystytään teke- mään, niin sitä paremmin tukkurit ja urakoitsija pystyvät varautumaan siihen, että asennuksen alkaessa tuotteet saadaan työmaalle.”
   56Plaani 3 2023 Valaistus















































































   54   55   56   57   58