Page 11 - Plaani_1_2020
P. 11

  sissa on toisin. Yhdessä pilottikohteessamme oli vain neljä anturia kerrosta kohti, jolloin asensimme tiloihin ison määrän antureita.”
Pilottikohteista on saatu tuntumaa myös muunlaisiin viivästyksiin olosuhdemallin toteutuksessa.
”Yhdessä kohteessa tietomalli ei ollutkaan siinä kunnossa, kuin sen kuviteltiin olevan. Toisessa taas olosuhdeantureita oli riittävästi, mutta rakennusautomaation vanha keskusyksikkö piti uusia.”
Isompia kustannuksia syntyy, jos rakennuksesta ei ole olemassa tietomallia ja se joudutaan tekemään alusta asti. Muut kustannuk- set ovat suhteellisen pieniä. Tilakohtaisten QR-koodien hinta on muutama euroa kappaleelta.
”Senaatti-kiinteistöjen pääkonttorilla Helsingin Sörnäisissä olo- suhdemalli otettiin käyttöön joulukuussa. Talossa QR-koodeja on kahden kerroksen tiloissa yhteensä 52. Niiden luominen ja asenta- minen oli muutaman tunnin työ.”
Vuoden 2020 aikana olosuhdemalli jalkautetaan 30 Senaatti- kiinteistöjen kohteeseen. Toimistojen lisäksi mukana on opetus-, kulttuurikeskus- ja museotiloja.
”Pilottien perusteella odotukset ovat kovat. Käyttäjät pitävät mallia aidosti hyödyllisenä ja uskovat, että palautteet huomioidaan. Muse- oissa ja muissa yleisissä tiloissa QR-koodit tulevat henkilökunnan toivomuksesta vain heidän käyttöönsä pois yleisön katseilta.”
MUUTOKSIA HUOLLON ARKITYÖHÖN
”Uskon, että olosuhdemalli tuo paljonkin muutoksia kiinteistönhoi- don arkitekemiseen. Tämä voi kuitenkin edellyttää sukupolvenvaih- dosta ja asennemuutosta tietojärjestelmiin suhtautumisessa.”
IT- ja pelimaailmaan tottuneille nuorille on luontevaa hypätä tietomallien maailmaan, kun taas vanhemman ikäluokan IT-taidot saattavat vaatia kehittämistä. Halmetoja antaa esimerkin tilantees- ta, jossa huoltomies saa kiinteistöstä hälytyksen kännykkäänsä.
”Nuorempi kaveri kaivaa esiin tabletin, etsii olosuhdemallista vesiverkoston paine-erosta hälyttävän laitteen, huomaa vesivuodon kellarissa ja tekee jatkohälytyksen isomman tekniikkaporukan saa- miseksi paikan päälle. Vanhempi taas kuittaa hälytyksen ja lähtee paikan päälle tarkistamaan asiaa, jolloin aikaa tarvittavien korjaus- töiden aloittamiseen kuluu paljon enemmän.”
UUSI KIINTEISTÖALAN LIIKETOIMINTAMALLI
Halmetoja uskoo, että olosuhdemallin käyttö tuo kiinteistöalalle kokonaan uuden liiketoimintamallin.
”Nyt kiinteistönhoitoa tarjotaan esimerkiksi sen mukaan, kuinka monta kiinteistöä yksi työntekijä pystyy hoitamaan ja kustannukset lasketaan kiinteästi tämän palkkakustannusten mukaan. Lähtökoh- tana ei ole se, kuinka paljon huolto on oikeasti kohteessa ja mitä lisäarvoa saadaan isojen vahinkojen torjumisesta.”
Olosuhdemallin myötä kiinteistönhoito saa käyttöönsä rakennuksen kaiken digitaalisen ja reaaliaikaisen olosuhde-, energiankulutus-, huolto- ja korjaustiedon. Tämä antaa mahdollisuuden uudenlaisiin hoitosopimuksiin.
”Kun kiinteistönhoito oppii hyödyntämään olosuhdedataa, voi se myydä palveluitaan monipuolisemmin ja laskuttaa paremmin omas- ta tekemisestään.”
”Olen sanonut isoille kiinteistöpalveluyrityksille: tässä on kaikki tieto, se on täysin avointa, analysoikaa sitä ja tehkää sillä hyvää liiketoimintaa ja tulosta. Tarjotkaa meille vastineeksi parempia ja fiksumpia palveluita ja tyytyväisempiä asiakkaita.”
        Toimistovalaisinsarja uuden muotokielen optiikalla
Optix
Optix luo visuaalisesti miellyttävän valaistuksen erittäin matalalla kiusahäikäisyllä, jopa UGR<16. Optiikan muotoilu ja tekniikka ovat vertaansa vailla. Omaperäinen ja innovatiivinen neliön muotoinen optiikka mahdollistaa samanaikaisesti korkean valotehokkuuden sekä erinomaisen häikäisyn kont- rolloinnin. Valaisimen käyttömahdollisuudet ovat rajattomat, perinteisestä 600x600 moduulivalais- tuksesta mielikuvituksellisempiin valoramppeihin. Monipuolisen Optix-sarjan täydentävät ylävalolliset versiot, Tunable White 3000-6000K sekä Active- Ahead- ja Casambi-valonohjausjärjestelmillä varus- tetut mallit vastaamaan nykyaikaisen toimistovalais- tuksen vaatimuksia.
www.sylvania.fi p. 09 54212100
              













































































   9   10   11   12   13