Page 56 - Plaani 4 - 2021
P. 56
Theben AT-1 Hybrid on kello auton esilämmitykseen ja/tai lataukseen
AT-1 Hybrid voidaan vaihtaa olemassa oleviin piharasioihin, mikäli niissä on käytössä normaali mekaaninen AT-1 lämmitysajastin. Tämä säästää aikaa ja vaivaa, eikä sulakekokoa tarvitse muuttaa.
AT-1 Hybrid on helppokäyttöinen - suoraan painikkeista tai siihen saatavalla Bluetooth sovelluksella iOS ja Android käyttöjärjestel- miin.
Sovellus on ilmainen ja ladattavissa App store ja Google Play kau- poista. Sovellus on toteutettu kolmella eri kielellä (suomi, ruotsi ja englanti) ja sitä on selkeä käyttää. Sovelluksessa on kWh-mittaus, johon on mahdollista myös syöttää hinta. Käyttäjä näkee arvion kulutetusta sähköstä myös euroina ja kulutuslukema voidaan myös lähettää esimerkiksi sähköpostiin.
Ajastimessa on valittavissa kahden tai neljän tunnin esilämmitys sekä ajastettava lataus yksivaiheisena maks. 8 tuntia.
Normaalit pistokehybridiset ajoneuvot voidaan ladata täyteen vaivattomasti. Lisäksi ajastimeen on mahdollista asentaa ulkoinen anturi, jolla esilämmittäminen tapahtuu ulkolämpötilan mukaan ja turhalta lämmittämiseltä säästytään.
Ajastin on mahdollista nimetä käyttäjälleen, jolloin se on aina tarvit- taessa käyttövalmis tai vaihtoehtoisesti sallia vapaa käyttö, jolloin ajastimeen voi liittyä kuka tahansa yksittäistä käyttöä varten.
www.theben.fi
Seuraavan sukupolven pikalatausase- ma – Troniq Modular 90-240 kW
UTUn valikoimasta löytyvät nyt uudet Troniq Modular DC-latausase- mat. Asemat ovat käyttäjäystävällisiä, turvallisia ja älykkäitä, ja niillä yritykset ja organisaatiot voivat luoda sähköajoneuvojen latausinfra- struktuurin, joka on helposti muunneltavissa erilaisiin tarpeisiin.
Troniq Modular -latausasemat soveltuvat erityisesti kohteisiin, joissa sähköauton latauksen on hoiduttava nopeasti ja tehokkaasti: julkisille parkkialueille, sairaaloihin, liikerakennuksiin, huoltoasemil- le, linja-autovarikoille sekä yritysten ajoneuvovarikoille. Nopean ja tehokkaan latauksen varmistaa 240 kW sekä asemien ominaisuus, jonka ansiosta jopa kolmea ajoneuvoa voidaan ladata samanaikai- sesti, esim. 2 kpl CCS2 ja 1 kpl Type2.
Nämä sähköauton pikalatausasemat ovat tehoalueeltaan skaa- lautuvia 90 kW:sta, 30 kW välein aina 240 kW asti. Latausasema optimoi DC-latausta ja pystyy jakamaan 30 kW tehomoduuleita ”lennosta” ladattavien ajoneuvojen lataustehon tarpeen mukaisesti, jolloin aseman latausteho on kahden auton DC-latauksessa mah- dollisimman tehokkaasti käytössä.
Asemissa on automaattisesti sisäänkelautuvat kaapelit, jolloin
ne ovat aina irti maasta, vähentäen vaurioriskiä mm. jäätymisen vuoksi. Muita laitteen ominaisuuksia ovat esimerkiksi monikielinen kosketusnäyttö, huoltoa helpottavat vaihdettavat moduulikokonai- suudet sekä avoimen OCPP-protokollan mukainen rajapinta. UTUn EVBox Everon -latauksenhallintaohjelmistolla voidaan hallita rajoit- tamatonta määrää latausasemia, -tapahtumia ja käyttäjiä yhdestä käyttöliittymästä etänä. Samalla ohjelmistolla pystytään esimerkiksi asettamaan lataukselle veloitusmaksuja, automatisoimaan lasku- tusta ja julkaisemaan latausasemat julkisiin latauskarttoihin julkista latausta varten.
www.utugroup.com
Fibox NEO – New Enclosure Option
NEO-sarjaan kuuluu yhdeksän eri koteloa: saranallinen polykarbo- naattikotelo joko harmaalla tai läpinäkyvällä kannella, kumpaankin kolme eri kokoa, sekä ABS-kotelo harmaalla kannella kolmessa eri koossa.
NEO on erittäin hyvin mekaanisia iskuja kestävä kotelo, joka ei blokkaa radioaaltoja, vaan materiaali läpäisee ne. Kotelo on UV- säteilyn kestävä, se kestää monia kemikaaleja sekä on palosuojat- tu. Muotoilu on moderni ja näyttävä. Kaikki kotelot ovat IP 66/67 ja IK 09. Koteloihin on saatavana kattava lisätarvikevalikoima. Täysin uudenlainen muovinen asennuslevy säästää aikaa ja hermoja ja on todella nopea ja kätevä asentaa.
NEO sopii monenlaisiin käyttökohteisiin, mutta se on erityisesti suunniteltu rakennusautomaation, teollisuuden ohjauksen ja IoT -käyttökohteisiin.
www.fibox.com/neo-newenclosureoption
56Plaani 4 2021 Sähkösuunnittelu