Page 13 - Plaani 2-2020
P. 13

suunnitteluPlaani
    (alla. vas.) ”Sähköala auttaa selviytymään” -keskustelutilaisuus 24.4. kokosi yritys- ja järjestöjohtajat yhteen arvioimaan, miten virusepidemia seurauksineen on vaikuttanut sähköalan toimin- taan ja mitä on odotettavissa. Kuvassa vasemmalta keskus- telun moderaattori Kari Heikkilä, Schneider Electricin toimi- tusjohtaja Jani Vahvanen, Onnisen toimitusjohtaja Matti Forss, Insinööritoimisto Staconin varatoimitusjohtaja Jonne Järvinen, Amplitin toimitusjohtaja Jussi Kuusela ja Senaatti-kiinteistöjen talotekniikkaryhmän päällikkö Pasi Hyyppä.
(alla oik.) Insinööritoimisto Tauno Nissisen toimitusjohtaja Mikko Yrjönen toivoo, että rakennuttajat käynnistäisivät uusia hankkeita, eivätkä siirtäisi niitä tulevaisuuteen. Kun yhteis- kunnallinen tilanne normalisoituu, niin suunnitelmat olisivat valmiina ja hankkeita päästäisiin toteuttamaan.
Siinä missä kokousten ja työmaatapaamisten välit vietettiin ennen kehäteiden ruuhkissa, sujuu siirtyminen Teams-kokouksesta Skype-tapaamiseen nyt alle minuutissa.
”Uskon, että etäpalavereita pidetään myös poikkeustilan jälkeen herkemmin, kun niistä on nyt hyviä kokemuksia. Ne tehostavat ajankäyttöä ja siten koko toimintaa. On tietenkin myös ekologista, kun automatkat kokouksiin vähenevät, puhumattakaan lentämises- tä”, Järvinen sanoo.
YKSINÄISYYS KUORMITTAA
Päivän aikana ehtii myös enemmän, kun työmatkat eivät kulu auton ratissa. Toisaalta palaverirumba lisääntyy ja työ on aiempaa kuormittavampaa.
”Kun ennen päivässä oli 2-3 palaveria, niin nyt kalenterissa on kuusi Teams-tapaamista perätysten. Toiminta tehostuu, mutta normiarjen hengähdyshetket kahvitaukoineen ja lounastapaamisineen jäävät pois”, Yrjönen pohtii.
Etäpalaverit ovat muuttaneet koko- uskäytäntöjä. Kokoukset alkavat ja päättyvät ajallaan ja niissä puhutaan asiaa. Myös valmistautuminen kä- siteltäviin asioihin tuntuu parantu-
neen. Toisaalta etäyhteys ei korvaa kasvokkain tapaamisia, joissa tärkeitä asioita tulee myös spontaanisti esille. Asiat myös henkilöi- tyvät paremmin, kun niistä sovitaan kasvotusten. Sähköpostiviesti on helpompi jättää kiireessä huomiotta.
”Ihmisten tapaamisia tarvitaan edelleen ja on toki aina kivakin näh- dä asiakkaita ja muita kumppaneita”, sanoo Järvinen.
      ”Kun asiat ovat kunnossa, on koronan kaltaisen poikkeusti-
lan aikana helpompi taklata takaiskuja ja huonompia aikoja. Joitain vuosia sitten kirkastimme henkilöiden vastuualueita sekä uudistimme työskentelyprosesseja ja ohjelmistoja niin, että asiat hoituvat myös etänä. Myös laskujen hyväksynnät ja muut talouspuolen asiat hoituvat sekä koneelta että kännykästä”, kertoo Yrjönen.
13Plaani 2 2020 Teleratkaisut ja turvallisuus





















































































   11   12   13   14   15