Page 46 - Plaani 2-2020
P. 46

Sähköautojen latausasemia rakenne- taan lisää kiihtyvällä vauhdilla
Vanha keksintö helpottaa suunnittelijan työtä.
Teksti: Antti Leikas
Kuvat: Antti Leikas, Defa ja Planmax
  Autokanta uudistuu ripeää vauhtia, vaikka korona onkin hetkellisesti hidastanut uusien autojen kysyntää. Lataushybridit ja täyssähköau- tot muodostavat autokannasta yhä suuremman osan, ja kymmenen vuoden päästä Suomen teillä pitäisi olla jo neljännesmiljoona säh- köautoa. Tämä tarkoittaa yhä useamman kiinteistön ja taloyhtiön varautumista siihen, että iltaisin parkkihalli täyttyy sähköä janoavis- ta ajoneuvoista, ja aamuisin niiden akkujen täytyy olla täynnä.
Kuinka sähköverkko ja kiinteistöjen sähköliittymät kestävät kasva- van kuormituksen? Millaisia vaatimuksia latausasemien lisääntyvä tarve asettaa suunnittelijalle? Kuinka parkkihallin sähkönjakelu suunnitellaan, jos latauspaikkoja tarvitsevien autojen määrä monin- kertaistuu tulevina vuosina?
KUORMITUKSEN JAKO PIENENTÄÄ TUSKAA
Vielä pari vuotta sitten uumoiltiin, että sähköautot muuttavat koko sähkönjakelubisneksen luonnetta: verkkoyhtiöt eivät möisikään enää määrää, vaan siirtokapasiteettia. Toisin sanoen sähköliitty- mä hinnoiteltaisiin sen mukaan, kuinka paksua kaapelia kiinteistö tarvitsee maksimitehoa varten. Mutta tämä olisi tarkoittanut myös koko sähköntuotantoinfran uudistamista hurjia kysyntäpiikkejä
varten, mikä olisi johtanut järjettömiin kokonaiskustannuksiin.
Onneksi avuksi tulivat älykkäät latausasemat ja kuormanjakoa ohjaavat järjestelmät, jotka tasaavat kysyntäpiikkejä ja ohjaavat kiinteistön sähkönkulutusta muutenkin kokonaisedullisempaan suuntaan. Kun parkkihallin sähköjärjestelmästä tehdään muunto- joustava, voidaan latausasemia lisätä tarpeen mukaan, ja taloyhti- össä säilyy sopu.
VANHA KEKSINTÖ AVUKSI
Jotkin aineet johtavat sähköä, toiset taas eristävät sitä. Tämä keksittiin jo 1600-luvulla ja niin syntyi sähköjohto, vaikka varsinai- nen sähköntuotanto käynnistyi vasta parisataa vuotta myöhemmin. Moninapaista sähköjohtoa kutsutaan kaapeliksi, ja kun johdot laitetaan vierekkäin, tuloksena on lattakaapeli. Sähköstä voi sanoa monenlaisia asioita, mutta ainakin se on yksinkertaista ja selkeää.
Lattakaapeleita on käytetty aiemmin lähinnä muuntojoustavuutta vaativissa hotellikiinteistöissä ja vastaavissa, mutta nyt lattakaapeli elää uutta tulemistaan ja sen kysyntä kasvaa vauhdilla. Syy tähän löytyy lähes kokonaan sähköautoilusta.
46Plaani 2 2020 Teleratkaisut ja turvallisuus





















































































   44   45   46   47   48