Page 47 - Plaani 2-2020
P. 47
suunnitteluPlaani
(vas.) Älykkäät sähköautojen latausasemat ja kuormanjakoa ohjaavat järjestelmät tasaavat kysyntäpiikkejä ja ohjaavat kiin- teistön sähkönkulutusta kokonaisedullisempaan suuntaan. Kuva: iStockphoto
(oik.) Wagon Esko Matikainen (vas.) kävi vilkkaita keskusteluja lattakaapeleista Jyväskylän sähkömessuilla helmikuussa.
(alla) Tarvittavien latausasemien määrää voi olla vaikea arvioida etukäteen.
kokonaiskuluista. Lattakaapeli on kiskoa edullisempaa, sitä on helpompi käsitellä ja myös asennus on nopeampaa. Mutta kuinka tämä näkyy suunnittelijalle?
”Lattakaapelijärjestelmä on täysin skaalautuva – sähkönsyötön lataustehoja saadaan kahdella tai useammalla kaapelilla niin paljon kuin tilaaja tai suunnittelija määrittävät”, Esko Matikainen kertoo. ”Suunnittelijan ei tarvitse olla ennustaja. Sähkönsyötön lataustehoja voidaan lisätä myöhemminkin kustannustehokkaasti.”
BUUMI ALKOI JO VIIME VUONNA
Insinööritoimisto Planmaxin toimitusjohtaja Jaakko Laitila kertoo, että taloyhtiöt heräilivät jo viime vuoden alussa enenevissä määrin latauspaikkojen lisääntyvään tarpeeseen. ”Tällä hetkellä teemme jatkuvasti latauspisteiden tarveselvityksiä, samalla yhä enemmän toteutussuunnittelua, sekä rakennuttajakonsulttina toimimista latauspisteiden rakentamiseen liittyvissä projekteissa. Taloyhtiöt voivat hakea Asumisen rahoittamis- ja kehittämiskeskus ARAlta avustusta latausjärjestelmän rakentamiseen, ja tämä näkyy kyllä meilläkin. Monessa yhtiössä on päädytty sellaiseen ratkaisuun, että yhtiö rakentaa infran – siis kaapeloinnin ja kuormanohjausjärjestel- män – ja kukin osakas hankkii itse latausaseman siinä vaiheessa, kun sitä tarvitsee”, kuvaa Laitila. ”Tähän tarkoitukseen lattakaapeli on aivan lyömätön peli.”
SUUNNITTELIJAA NAURATTAA
”Onhan se todella helppoa, kun ei tarvitse tietää mihin kohtaan latausasemia on tulossa. Lattakaapeli on täysin joustava tässä suh- teessa. Ja se on myös edullinen – me teimme vasta vertailun, jossa kohteeseen olisi pitänyt vetää 24 erillistä MMJ 5x10 -kaapelia. Mutta siinä selvittiin kahdella 5 x 16 mm2-lattakaapelilla, ja kustannukset jäivät puoleen. Lisäksi lattakaapeleita varten ei tarvita kaapelihyllyä, ellei tilaan haluta hyllyä jostain muusta syystä. Lattakaapelin voi asentaa suoraan seinään tai vaikka palkkiin”, Jaakko Laitila sanoo.
”Vaikka kaapeleiden suunnittelu on lopulta pieni osa koko koh- teesta, tätäkin yksittäistä asiaa osaa arvostaa, kun laskee koneen ääressä vietettyjä tunteja. Olen helpottanut omaa työtäni vielä sellaisella ominaisuudella, että olen tehnyt Cadmatic Electricaliin 16 mm2 lattakaapelin tuotemallin, jotta ohjelmisto osaa laskea latta- kaapeliryhmien oikosulkuvirrat ja jännitteen alenemiset automaatti- sesti.” Laitila hymyilee tyytyväisenä. ”Kyllä tämän kanssa pärjää.”
AVUSTUSTA JOPA 90 000 EUROA
Taloyhtiöiden ARAlta haettavan avustuksen suuruus voi olla jopa 90 000 euroa. Esko Matikaisen mukaan asia on vielä suhteelli- sen tuore, mutta hän arvioi latauspaikkojen rakentamisen olevan edessä yhä useammalla taloyhtiöllä vielä lähiaikoina. ”Avustuksen saamisen edellytys on, että yhtiössä rakennetaan valmius vähin- tään viidelle latauspisteelle”, Matikainen kertoo. ”Kannustan kyllä taloyhtiöitä selvittämään oma tilanteensa. Sähköalan ammattilai- selta voi tilata alustavan arvion kustannuksista. Tämä tulee joka tapauksessa eteen ennemmin tai myöhemmin.”
KOKONAISKUSTANNUS RATKAISEE
”Lattakaapelointi on kaikkein edullisin ratkaisu, kun lasketaan sähköurakoinnin kokonaiskustannukset”, sanoo Wagon aluemyyn- tipäällikkö Esko Matikainen. ”Asennuskulut jäävät huomattavasti pienemmiksi kuin perinteisessä kaapeloinnissa tai virtakiskojen asennuksissa.”
Lattakaapeli voidaan asentaa suoraan seinään, ja erityisen nopeaa sen asentaminen on kaapelitikkaille tai -hyllyille. Mutta suurin ero perinteiseen kaapeliin tulee latauslaitteen haaroitusrasian asen- nuksesta, joka tehdään lattakaapeliin ilman sen katkaisua – ja mikä parasta, rasioita voi myös siirtää tai lisätä jälkikäteen. Perinteisellä kaapeloinnilla toteutetussa ratkaisussa jokainen latausasema tar- vitsee yleensä oman syöttökaapelin sähkökeskukselta asti. Yhteen lattakaapeliin voidaan sen sijaan liittää useita latausasemia. Tämä nopeuttaa asentajan työtä lopulta kaikkein eniten.
ENTÄ KUINKA SUUNNITTELIJA HYÖTYY?
Virtakiskoon voi latauslaitteita lisätä yhtä helposti kuin lattakaa- peliin, mutta lattakaapelijärjestelmän hyödyt tulevat asennuksen