Page 19 - Plaani 3 / 2023
P. 19

                                  ”Puolesta yöstä aamuviiteen valaistus kytkeytyy pois päältä. Tällä pidennetään lamppujen elinkaarta ja vältetään tuottamasta turhaa valoa vuorokauden hiljaisimpana aikana”, perustelee Turku Energi- an suunnittelupäällikkö Antti Viertamo.
Valasseinän ja kiinteistön muuta julkisivuvalaistusta hallitaan Pha- ros-ohjausjärjestelmällä. Päivän valjetessa automatiikka himmentää valaisimet, jolloin printattu sinertävä lasipinta heijastaa vallitsevia sääolosuhteita aidon meriveden tavoin.
KOHDEKOHTAISIA RATKAISUJA
Mauri Kososella on ennestään kokemusta eri puolille Suomea tilatuista valotaideteoksista. Piispantornin projektissa värillisen lasin kanssa työskentely vaati silti erinäisiä kokeiluja ja mallinnoksia, jotta saavutettiin haluttu lopputulos.
”Tehtiin useampia mallilasipainatuksia, testauksia ja koevalaistuksia ennen kuin varsinaiseen ruutujen valmistukseen ryhdyttiin”, hän toteaa.
Kokeiluja tehtiin muun muassa Teräselementin Lempäälän tehtaal- la. Sinne rakennettiin projektia varten 8,5 metrin korkuinen testi- seinä, jonka avulla selvitettiin, miten hyvin valo läpäisee painettua lasia. Lisäksi selvitettiin valaisimien asettelua lasin ja taustapellin väliin siten, että valaistus on tasaista ja sivuille vuotamatonta.
Taideteosseinämän mitoituksessa täytyi ottaa huomioon laaja pinta-ala ja sen myötä kertautuva materiaalien lämpölaajeneminen. Ledien osalta lämmöntuotto on vähäistä ja sen poistoon riittää rakenteen painovoimainen tuulettuvuus. Tätä suurempi vaikutus on säätilojen vaihteluilla, joiden aiheuttamia pakkovoimia varten ruutujen välissä on liikkeen sallivat raot.
  (vas. ja edellinen aukeama) Ruostumattomasta teräksestä valmistetut seinälaminaatit valaistaan pimeään aikaan GOBO- ledeillä. Päivänvalo heijastuu niistä meren sinisissä värisävyis- sä. Kuva: Big Blue, 2020, Mauri Kosonen
(kesk.) Entiseen oluttankkivarastoon puhkaistut pyöreät aukot päästävät panoraamaikkunoina luonnonvaloa sisälle. Kuva: Valentina Morales Buschmann ja KOY Piispantorni / Big Blue, 2020, Kuvataiteilija Mauri Kosonen, Arkkitehti Heimo Paukkunen
(oik. yllä) Sivurakennuksen julkisivut ovat säänkestävää ruoste- pintaista COR-TEN-terästä. Valentina Morales Buschmann ja KOY Piispantorni / Big Blue, 2020, Kuvataiteilija Mauri Kosonen, Arkkitehti Heimo Paukkunen
(oik. alla) Piispantorni hehkuu saneerauksen jäljiltä valtameren sävyisenä kuutiona. Rakennus haastaa pohtimaan luonnon, ihmisen ja rakennetun ympäristön suhdetta. Kuva: Big Blue, 2020, Mauri Kosonen
Materiaalien osalta projektin toteutusvaihe osui suotuisaan aikaan. Puolitoista vuotta myöhemmin toimitusvaikeudet ja hinnannousut olisivat kohdistuneet erityisesti lasiin.
”Tässä suhteessa olimme oikeaan aikaan liikkeellä ja saimme vietyä projektin läpi budjetin ja aikataulujen mukaisesti”, Jani Nieminen kertoo.
”Valaisinten ja järjestelmäkomponenttien saatavuus oli niin ikään ongelmatonta lukuun ottamatta joitakin yksittäisiä viivästyksiä”, Antti Viertamo muistelee.
Vaikutelma vedenalaisesta aaltoilusta toistuu rakennuksen muilla ulkosivuilla. Niissä materiaalina on sähkökemiallisesti käsitelty Rondo R1 Stainless – teräslevytys, jota valaistaan pimeään aikaan
  19Plaani 3 2023 Valaistus



















































































   17   18   19   20   21