Page 16 - Plaani 2 / 2023
P. 16
(vas. yllä) Alimman kerroksen maanalainen näyttelytila on tunnelmaltaan erilainen kuin ylemmät kerrokset. Matala tila avartuu valaistuksella. | Kuva: Virpi Kumpulainen
(kuvat oikealla) Suuret maisemaikkunat kehystävät vaikuttavia näkymiä sekä merelle että vanhaan kaupunkiin.
| Kuva: Kustaa Lahtinen
(vas. alla) Chappen aulan kalusteet sekä penkit ovat muotoili- joiden Kari Virtasen ja Atte Pylvänäisen käsialaa.
| Kuva: Virpi Kumpulainen
(vas. keskellä) Pääportaikossa Karin Widnäsin Meri-keramiik- kataideteos heijastaa kattoon sijoitettujen valaisimien tuotta- maa valoa. | Kuva: Kustaa Lahtinen
MUUNTOJOUSTAVA JA HELPPOKÄYTTÖINEN VALAISTUS
Myös valaistusratkaisuissa arkkitehtoniset ja tilalliset ratkaisut olivat pääosassa.
”Näyttelytilojen valaistus oli jo lähtökohtaisesti haasteellinen, koska arkkitehdin toiveena oli yhdistää näyttelyvalaistus ja tilojen yleisva- laistus. Toinen valaistukseen vaikuttava asia oli se, että museo- ja näyttelytilojen valaistuksessa käyttäjä on erittäin suuressa roolissa. Heidän toiveenaan oli mahdollisimman helppokäyttöinen valaistus- järjestelmä. Päädyimme käyttämään langatonta Casambi-teknolo- giaa, joka räätälöitiin rakennuksen tarpeisiin”, kertoo Granlundilla työskentelevä valaistussuunnittelija Sara Leino.
Leino on viime vuosina tehnyt useita Casambi-ohjausjärjestelmää hyödyntäviä museo- ja näyttelyvalaistuksia.
”Pääsin nopeasti käsiksi siihen, mitä käyttäjä tarvitsee ja miten valaistusta halutaan ohjata. Valaisimet on ryhmitelty käyttäjälähtöi- sesti mahdollisimman selkeiksi kokonaisuuksiksi. Näyttelyvalaistus- ratkaisu on erittäin muuntojoustava. Valittuihin ERCOn valaisimiin voidaan vaihtaa erilaisia optiikoita ja tarpeen mukaan siirtää eri kerroksiin.”
Kattoikkunoihin on asennettu epäsuora valaistusratkaisu. Päivänva- lon puuttuessa kattopinnoille saadaan näyttelyn tunnelmaan sopi- van sävyinen valaistus, jota ohjataan yksinkertaisilla painonapeilla.
Valaistuksen ylläpito on hyvin tärkeää, joten Chappen henkilökun- taa koulutettiin käyttämään ohjelmointijärjestelmää.
”Museoissa vaihtuvien näyttelyiden rakentamiselle on yleensä varattu aikaa noin viikko, eikä siinä ole aikaa odotella ohjelmoijan apua. Chappessa museon henkilökunta voi ohjelmoida valaistuk- sen kullekin näyttelylle sopivaksi, ja hallita sekä kehittää edelleen valaistusjärjestelmää.”
Kulttuurikorttelin piha- ja ulkovalaistus valmistuu kesän aikana. Chappen tummia julkisivuja ei haluttu valaista.
”Pimeän aikaan rakennus ikään kuin painuu maisemaan. Suur-
ten maisemaikkunoiden ja kattolyhtyjen kautta sisältä hehkuva valaistus puolestaan korostaa ja nostaa esiin rakennuksen henkeä ympäristöönsä nähden. Piha-alue on hyvin hienovaraisesti valaistu
16Plaani 2 2023 Tieto&Turva