Page 42 - Plaani 1 - 2024
P. 42

 Messukeskuksen Kari Liljan (vas.) ja Jussi Kivikarin mukaan messuilta haetaan ammatillista hyötyä. Kävijät haluavat kas- vattaa omaa tietämystään ja osaamistaan omalla alallaan. Kuva: Helsingin Messukeskus
KANSAINVÄLISYYTTÄ LIPUTETAAN
Helsingissä järjetettävä Sähkö – Electricity -messutapahtuma lan- seerattiin marraskuun lopulla 2023 Sähköurakoitsijapäivillä.
Helsingin Messukeskuksen Sähkö-messujen pääsihteeri Kari Lilja ja liiketoiminnan kehityksestä vastaava Jussi Kivikari selventävät, että tavoitteena on saada Suomeen kansainvälisen tason tapahtu- ma, jossa tilaa riittää ja jossa tuotetaan ja toteutetaan niin järjestäji- en kuin messuvieraiden toivomia palveluita.
Liljan ja Kivikarin mukaan ajankohta, huhtikuun puolivälin jälkeen 2026, on harkiten valittu. Sitä ennen Keski-Euroopassa on nimit- täin suuria messutapahtumia, kuten mm. maaliskuussa pidettävä Frankfurtin Light + Building.
”Huhtikuu sopii mainiosti kansainvälisille yrityksille, jotka tuovat Keski-Euroopassa esille isot lanseerauksensa ja tärkeimmät vies- tinsä ja nyt ne saadaan jalkautettua myös Suomeen.”
YRITYSKUMPPANEILLA TIMANTTITYHMÄ
Messujen suunnittelu alkoi jo koronan aikana. Perusajatus oli, että alan yhtiölle ei tarjota vain näyttelytilaa vaan eräiltä isoilta kan- sainvälisen tason toimijoilta tiedusteltiin, ketkä olisivat halukkaita ryhtymään yrityskumppaneiksi – puhutaan timanttiryhmästä.
”Mukaan saatiin maailman suurimpia sähköalan yrityksiä kuten ABB, Siemens ja logistiikan puolelta maailman suurin tukkuri So- nepar ja pohjoismainen merkittävä vaikuttaja Ahlsell. Myös muilta kansainvälisiltä maahantuojilta on tulossa näyttäviä osastoja.”
Myös kotimaista osaamista haluttiin saada mukaan.
”Valaistus on ollut pitkään kuuma aihe, ja saimmekin Airamin sitoutumaan näyttelyryhmään. Kaikki sitoumukset eivät ole vielä julkisia. Prosessi opetti meitä kuuntelemaan mitä yritykset halua- vat”, miehet kertovat.
Järjestäjät uskovat, että Helsingin keskeinen sijainti ja Messukes- kuksen kansainvälinen tunnettuus mahdollistavat suuret kävijämää- rät. Suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden toimeksiantajille vilkkaasti rakentuva pääkaupunkiseutu on tärkeä alue. Vastaanotto on järjestäjien mukaan ylittänyt kaikki odotukset.
”Yritykset tavoittelevat kustannustehokkuutta. Sitä, että panos- tukset osuvat kohdalleen ja että tapahtumaan tulee laadukkaita kohtaamisia kattamaan investoituja panostuksia. Kyseisessä asiassa meidän ja isojen toimijoiden näkemykset synkkasivat hyvin yhteen.”
SÄHKÖALALLA KEHITYS VAUHDIKASTA
Kustannustehokkuuden ohella toinen tärkeä asia on kansainvälisyys. Näyttävällä toiminnalla Suomeen halutaan houkutella myös kansainvä- lisiä osaajia. Ala tarvitsee myös markkinointiväkeä, kielitaitoista poruk- kaa, jotta insinöörien kehittämät ratkaisut menestyisivät kaupallisesti.
Sähköalla kehitys on ollut varsin vauhdikasta. Enää ei ole pelk- kää sähkönjakelua tai automaatiota, vaan kaikki toimii yhdessä ja lomittain. Järjestäjät uskovat, että myös vuonna 2026 moni asia on toisin kuin nyt.
”Emme vielä tiedä, mihin vihreä siirtymä on menossa tai mikä tilanne on Smart City -kehityksen suhteen. Paine entistä kovempiin kestävän kehityksen ratkaisuihin on ilmeinen.”
SÄHKÖAUTOILLE LATAUSKATU
Messukeskukseen rakennetaan myös sähköautojen latauskatu, Sustainability Boulevard, jonne tulee latausjärjestelmiä, ener- giavarastoja ja sähköautoja, joita ladataan paikan päällä olevilla tuotteilla.
”Suunnitelmissa on myös rakentaa yritysten kanssa minikiinteistö, huoneisto, jonka avulla näytettäisiin miten sähkö ja automaatio pyörittävät talotekniikkaa.”
”Koronan jälkeisenä aikana on vahvistunut käsitys, että ihmiset tarvitsevat messutapahtumien kaltaisia tilaisuuksia, jotta he voivat kohdata toisiaan ja saada uusia näkökulmia omaan päivittäiseen arkeen”, Lilja ja Kivikari kuvaavat.
 42Plaani 1 2024 Rakennuttaminen













































































   40   41   42   43   44