Page 46 - Plaani 3 - 2024
P. 46

                                Uusia teemoja suunnitteilla
Jyväskylän Sähkömessuille
Messutoiminnan, myös sähkömessujen, tulee seurata yhteiskunnan kehitystä ja tarjota kuva siitä, mitä kullakin alalla tapahtuu. Jyväskylän perinteiset Sähkömessut ovat tässä onnistuneet.
Teksti: Matti Valli Messukuvat: Virpi Kumpulainen
Jyväskylä Messujen myyntijohtaja Hannu Mennala ja maaliskuussa aloittanut uusi myyntipäällikkö Mikael Wänskä lupautuivat avaa- maan, millaisin odotuksin ja panostuksin vajaan parin vuoden päästä pidettävää seuraavaa messutapahtumaa lähdetään rakentamaan.
”Olemme vuosikymmeniä onnistuneet pysymään sähköalan kehityksen valtavirrassa. Vuoden 2026 messuihin on kuitenkin vielä aikaa, joten voimme rauhassa katsoa, minkälaisiin linjauksiin, teematarkennuksiin ja painopisteisiin näytteilleasettajien kanssa päädymme”, Mennala toteaa.
Vuoden 2024 messuilla painopisteinä olivat aurinkosähköjärjestel- mät ja sähköautojen latausinfra sekä myös valaistus. Kävijöitä oli yli 13 000. Tyytyväisyyskyselyiden mukaan tapahtuma oli erittäin onnistunut.
Mennala uskoo, että samat teemat ovat ajankohtaisia myös parin vuoden päästä. ”Yhdeksi uudeksi teemaksi sopisivat esimerkiksi data- keskukset ja niiden tekniikka. Näytteilleasettajissa on paljon yrityksiä, jotka toimittavat komponentteja näihin keskuksiin”, Mennala sanoo.
”NOTKEAA TEKEMISTÄ”
Myyntipäällikkö Mikael Wänskä kertoo, että ennen tuloaan Jyväskylän Messuille hän työskenteli pitkään mm. Tampereen Messut Oy:ssä. Siellä hän toimi niin kuluttaja- kuin ammattilaispuolella yhdeksän vuoden ajan, viimeksi messujen kehittämisestä vastaavana projektijohtajana.
”Jyväskylässä tekeminen vaikuttaa olevan huomattavasti notkeam- paa Tampereeseen verrattuna. Positiivista on sekin, että vaikka ta- pahtumia on täällä vähemmän, niin ammattimessumme ovat hyvin vahvoja omissa segmenteissään. Sähkömessujen myynti etenee hyvin, vaikka tapahtumaan on vielä 1,5 vuotta”, Wänskä sanoo.
Jyväskylän Sähkömessut järjestetään seuraavan kerran Paviljon- gissa 4.-6.2.2026.
SÄHKÖMESSUTOIMINTA KÄYNNISTYI VUONNA 1982
Jyväskylän Sähkömessujen isäksi kutsuttu Ilari Tervakangas kertoo, että joka toinen vuosi järjestettävä tapahtuma on toiminut alan tär- keimpänä kohtaamispaikkana jo yli 40 vuoden ajan. Hän vetäytyi työ- elämästä eläkepäiviä odottamaan tämän vuoden maaliskuun lopussa.
”Sähköistymiskehityksen myötä Jyväskylän Sähkömessut -tapah- tuman sisältö on laajentunut koskemaan yhä useampaa toimialaa, mikä näkyy messujen nimessäkin, jossa sähkön ohella mainitaan valo, tele ja AV”, Tervakangas toteaa.
Ensimmäiset yleismessut Jyväskylässä järjestettiin vuonna 1937
kaupungin täyttäessä sata vuotta. Ensimmäiset Sähkömessut, tuohon aikaan Sähköteollisuusmessut, toteutettiin vuonna 1982. Tervakangas antaa kunnian sähköalan messuperinteen aloitta- misesta Sähköinsinööriliiton silloiselle puheenjohtajalle Heikki Silvánille.
”Sähköinsinööriliitto kuten myös Puhelinlaitosten Liitto alkoivat vahvasti tukea messutoimintaa. Itse aloin vetää sähkömessuja vuonna 1996. Pian Sähköteollisuusmessut-nimi korvattiin vähem- män jäykällä ja paremmin messujen luonnetta kuvaavalla Sähkö- messut-nimellä,” Tervakangas toteaa.
Messujen profiilikin alkoi muuttua, kun asennuspuolta ja muutakin kevyempää tavaraa alkoi tulla mukaan. Vähitellen tapahtuma laajeni kattamaan koko alan laajan kirjon.
”Suurin muutos messujen sisällössä on ollut Suomen Valotekni- sen seuran vahva mukaantulo visuaalisesti hienoilla osastoillaan”, Tervakangas kuvaa.
AV-TIETOUTTA SÄHKÖSUUNNITTELIJOILLE
Vuonna 2002 Sähkömessujen nimeen lisättiin AV-lyhenne. Sähkö- suunnittelija suunnittelee usein myös kiinteistön audiovisuaaliset ratkaisut, joten messuilla sitä koskeva sisältö on suunniteltu tuke- maan ensi sijassa heidän työtään.
”Tapahtuman sisältö on muuttunut kuten myös ulkoiset puitteet. Ti- lat ovat nykyään aikaisempaa laajemmat ja kävijöiden tyytyväisyys on tutkimusten mukaan korkealla tasolla – lähes sadassa prosen- tissa. Uudet 1990-luvulla käyttöön otetut Paviljonki-tilat helpottivat kaikkien tekemisiä”, Tervakangas toteaa.
Tervakangas toimi myös pitkään myös messujen VT-toimitusjoh- tajana. Messuisännöintiä edeltävässä työhistoriassa on mukana myös 15 vuoden jakso Jyväskylän Energialla. Messut tulivat tutuiksi jo tuolloin. 1980- ja 1990 lukujen vaihteessa käytiin kovaa kisaa sähkö- ja öljylämmityksen paremmuudesta, kun suurasiakkaiden osalta sähkömarkkinat vapautuivat.
”Vastasin tuolloin Jyväskylän Energialla suurasiakasmyynnistä. Yksi asiakkaista oli Jyväskylän Messut, ja vuonna1996 messuorganisaa- tion silloinen toimitusjohtaja Vesa Sokka kutsuikin minut messu- hommiin”, Tervakangas kuvaa.
Uransa kohokohdaksi hän mainitsee tyytyväisesti hymyilevien asi- akkaiden kohtaamiset. Sähkömessujen yhteydessä puhutaan usein ”Jyväskylän hengestä”. Tervakankaan mukaan hyvä henki perustuu ennen kaikkea aurinkoiseen henkilökuntaan, joka ei jokaiselle asial- le laske hintalappua, vaan asiat hoidetaan.
46Plaani 3 2024 Valaistus








































































   44   45   46   47   48