Page 40 - Plaani 2 - 2021
P. 40

HISSITKIN OLIVAT OSA ONGELMAA
Sähkötarkastuslaitos julkaisi vuoden 1941 alussa käsikirjan n:o 6: Vastaanottoantennit. Kirjan liitteenä on kaksi laitoksen tiedonantoa. Tiedonanto n:o 30 sisältää määräykset ja ohjeet hissikoneistojen aiheuttamien radiohäiriöiden vaimentamiseksi. Määräykset oli Säh- kötarkastuslaitoksen hallitus vahvistanut toukokuussa 1938. Uusiin hisseihin määräykset tulivat voimaan heti ja vanhoissakin hisseissä häiriönpoisto piti olla tehtynä maaliskuun alkuun 1939 mennessä. Tiedonannon n:o 31 sisältönä on ohjeita sähkökoneiden ja -laittei- den synnyttämien radiohäiriöiden vaimentamiseksi.
Yleisimpiä häiriövaimennusvälineitä noissa tiedonannoissa olivat kondensaattorit, kuristimet, ohmiset vastukset, metalliset suojauk- set ja edellisten yhdistelmät. Kun häiriöitä on sitten vaimennettu, niin riittävä häiriövaimennus on myös todennettava. Hissien koneis- tojen kohdalla ohjeistetaan mm.:
Jos häiriönvaimennuksen toteaminen suoritetaan normaali- kunnossa olevalla tarkkailuvastaanottimella (esim. Siemens’in häiriöhakuvastaanottimella Su. G. 68 tai Su. G. 33 m) käyttäen kehäantennia ja kuulokkeita, voidaan vaimennusta pitää riittävä- nä, kun häiriö jaksolukualueella 150 - 1500 kj lakkaa täydelleen kuulumasta enintään 2 metrin etäisyydellä moottorista ja muista hissin sähkölaitteista.
Yleisradion vuoden 1939 toimintakertomuksessa mainitaan, että hissien häiriönpoiston aikarajan mentyä umpeen aloitettiin Hel- singissä yleinen hissien häiriötarkastus. Tarkastettiin noin 1500 tasavirtahissiä ja havaittiin 645 hissin olevan vailla hyväksyttäviä häiriövaimennuslaitteita.
(yllä) Mainos vuodelta 1928.
LEHDISTÄ POIMITTUA
Ja tähän lopuksi lehdistä muutama poiminta kuvaamaan häiriö- ongelmaa radiokuuntelijan suunnalta. Radio-kuuntelijain viikko- lehdessä Yleisradio oli vuoden 1930 toisessa numerossa pitkä kirjoitus radiokuuntelua häiritsevien häiriöiden poistamisesta. Ar- tikkelissa verrattiin Suomen tilannetta Ruotsiin ja Saksaan. Ruot- sissa paikallinen Lennätinlaitoksen toimisto oli ollut yhteydessä sähkövirran jakelijoihin, jotta hekin omalta osalta vaikuttaisivat häiriöiden poistamiseen. Saksassa oli menty vielä pitemmälle, eli oli suorastaan kielletty häiritsevien sähkölaitteiden käyttö radio- lähetysten aikana ja oli jopa useita henkilöitä tuomittu sakkoihin radiokuuntelun häiritsemisestä.
Artikkelissa ehdotettiin, että Suomessa Posti- ja lennätinhallituksen yhteyteen perustettaisiin erikoinen radiotoimisto, joka huolehtisi radiohäiriöiden poistamisen.
(yllä) Jotkut alueellisista sähkölaitoksista olivat aktiivisia häiri- öiden poistamisessa.
Häiriöongelma sai kuuntelijat kirjoittamaan lehtien yleisönosastoi- hin. Suomen Yleisradio A.B. vastasi ”Maaseutukaupungin radio- kuuntelijalle” Helsingin Sanomissa 19.1.1935:
Tietoisena häiriönpoistotoiminnassa aikaisemmin esiintyneistä epäkohdista on yhtiö päättänyt järjestää tämän toiminnan toisella tavalla ja sitä varten kouluuttaa tehtäviä varten pätevät ammat- timiehet. Ensimmäinen koulutuskurssi alkaa 21/1 -35, joten tässäkään tapauksessa ei ole syytä huolestumiseen.
Rovaniemen kauppalassa sähkölaitteiden radiohäiriöistä oli riesa. Nimimerkki ”Innokas penkkiurheilija” lähestyi Helsingin Sano- missa 2.7.1936 avoimella kysymyksellä Rovaniemen kauppalan hallitusta. Hän kysyi, että eikö häiritsevien moottoreiden omistajia saada lailliseen edesvastuuseen, koska asianomaiset häiritsijät eivät omasta puolestaan eikä vapaaehtoisesti suostu häiritseviä moottoreita suojaamaan. Lisäksi nimimerkki kirjoittaa:
Kuukauden perästä alkavat Berliinissä olympialaiset kisat ja Suomen Yleisradio uhraa satojatuhansia sen radioimiseen. Häiri- öiden takia ei Rovaniemellä voida niitä kuunnella ollenkaan, ellei häiriöitä saada poistetuksi.
Paikallisissa sähkölaitoksissakin oli aktiivisuutta jo ennen varsinai- sia määräyksiä. Kuopion kaupungin sähkölaitos vaati tehokkaita häiriönvaimennuslaitteita.
(alla) Tämä ilmoitus oli 24.12.1931 Uudessa Suomessa.
      40Plaani 2 2021 Teleratkaisut ja turvallisuus


















































































   38   39   40   41   42