Page 10 - Plaani 1 - 2024
P. 10
Latausjärjestelmiä kuin sieniä sateella
Sähköautojen latausjärjestelmät ovat viimeisen viiden vuoden aikana nousseet harvinaisesta erikoisurakasta tavallisen sähkösuunnittelijan ja -urakoitsijan sekä taloyhtiöiden hallitusten suunnittelupöydille. Käytännön kokemukset toteutuksista kuin myös sähköautoilusta helpottavat suunnittelua.
Teksti: Vesa Linja-aho
Pientalojen sähköliittymät ovat tyypillisesti riittäviä sähköauton lataukseen, mutta suunnittelussa kannattaa varautua jo hyvissä ajoin toisen latauspisteen hankintaan ja valita suoraan latauslaite, joka tukee pääkeskuksen kuormitukseen perustuvaa kuormanohja- usta. Tavallinen 25 A tai 35 A sähköliittymä voi riittää yhdelle autolle ilman kuormanohjausta, mutta toisen kanssa kuormanohjaus on jo käytännön välttämättömyys.
Perinteinen tapa olisi kasvattaa liittymäkokoa, mutta verkkoyhtiöstä riippuen tämä aiheuttaa kertakustannuksen lisäksi kuukausimaksun kohoamisen.
Myös joidenkin verkkoyhtiöiden tehomaksu kannattaa nostaa pöydälle yhdessä asukkaan kanssa ja miettiä, kannattaako lata- usteho rajoittaa liittymän normaalia säännöllistä tuntitehohuippua silmällä pitäen. Tieto kannattaa vähintään nostaa pöydälle – au- toissakin on yleensä monipuoliset mahdollisuudet latausvirran rajoittamiseen.
MITÄ HALUTAAN JA MILLÄ BUDJETILLA?
Taloyhtiöissä sähköautojen lataamismahdollisuuden toteuttamisen hinta vaihtelee muutamasta muutamasta satasesta muutamaan tu-
hanteen euroon autopaikkaa kohden. Investointikustannukseltaan edullisin ratkaisu on käyttää sukopistorasioihin perustuvia lataus- pisteitä. Tätä ratkaisua valitessa on syytä muistaa, että sukopisto- rasiat kuluvat käytössä ja voivat olla vaihtokunnossa jo muutaman vuoden jälkeen, siinä missä latauskäyttöön suunniteltu pistorasia tai pistoke kestää hyvin kohdeltuna toistakymmentä vuotta.
Toinen sukolatauksen sudenkuoppa on mahdollinen tehon riittämättömyys poikkeuksellisen kovilla pakkasilla. Lämpimässä parkkihallissa sukolatauksella pärjää talvellakin – toisaalta hyvällä paikalla olevaan kiinteistöön kannattaa toteuttaa nopeampi lataus, se nostaa kiinteistön arvoa.
KISKOA VAI (LATTA)KAAPELIA?
Perinteisen maa- tai hyllykaapeloinnin rinnalla viime vuosikym- menellä yleistyivät kattoon asennettavat virtakiskoratkaisut, jotka mahdollistavat helpon uusien latauspisteiden lisäämisen sitä mukaa kun asukkaat hankkivat sähköautoja.
Virtakisko ei myöskään kasvata pysäköintihallin latauskuormaa ja näyttää nykyaikaiselta. Toinen tulokas on lattakaapeli, johon on niin ikään helppo lisätä latauspisteitä lennosta.
10Plaani 1 2024 Rakennuttaminen