Page 12 - Plaani 1 - 2024
P. 12

TEHONTARVE SAATTAA YLLÄTTÄÄ...
Tyypillinen virhe sähköautojen latausjärjestelmien suunnittelussa on sortua hulppeaan ylimitoitukseen – etenkin jos suunnittelijalla ei ole omaa kokemusta sähköauton käytöstä. Suurissa, kymmenien liitäntäpisteiden latausjärjestelmissä tyypillinen huipputuntiteho yön yli -latauksessa on kahden kilowatin luokkaa paikkaa kohden, kun käytetään kuormanhallintaa. Määrä voi kuulostaa pieneltä, mutta keskimääräinen henkilöauton ajosuorite on 50 kilometrin suuruus- luokkaa ja kulutus 20 kWh / 100 km, ja mitä enemmän latauspaik- koja on käytössä, sen pienemmäksi huippu jää.
...MYÖS TOISEEN SUUNTAAN
Pörssisähkön käyttö latauksessa voi tuoda mukanaan myös yllättä- vän mutta perustellun tehopiikin: esimerkiksi sähkölämmitteisessä rivitaloyhtiössä voi 3 x 200 A liittymä olla kovilla, jos esimerkiksi 10 asukasta ajastaa sähköautonsa latautumaan juuri kyseisellä tunnil- la. Täyssähköautoissa on tyypillisesti 3 x 16 A laturi, jolloin pelkistä autoista tulee 3 x 160 A kuorma.
HUOLTOVARMUUS HALTUUN
Latausjärjestelmien laskutus- ja kuormanohjausjärjestelmät pe- rustuvat tyypillisesti joko erillisen tietoliikennekaapelin käyttöön tai langattomaan tiedonsiirtoon.
Sähköautojen yleistyessä latausjärjestelmän pomminvarma toimin- ta on tärkeä peruspalvelu. Suurimmassa osassa sähköautoja on jo älyohjausmahdollisuudet esimerkiksi latauksen ajastamiselle, joten latausjärjestelmää suunniteltaessa on hyvä pohtia, tuoko esimer-
kiksi pilvipalvelupohjainen tai muuten langaton kuormanhallinnan käyttö enemmän hajoavia osia kuin hyötyä. Erityisesti on syytä selvittää, miten latausjärjestelmä toimii, jos yhteys taustajärjestel- mään menetetään.
KESKENERÄISIÄ TUOTTEITA
Joulukuussa 2021 alkanut poikkeuksellisen korkeiden sähkön- hintojen aika yllätti niin kuluttajat, kotiautomaatioharrastajat kuin latausoperaattoritkin housut nilkoissa. Yleisessä ratkaisussa, jossa lataaminen tapahtuu taloyhtiön yhteisen sähköliittymän kautta ja kustannukset laskutetaan operaattorin kautta, ei pörssisähkön hintaoptimointia tai laskutuksen jyvittämistä ollut tarvinnut miettiä, koska taloyhtiöillä oli kiinteä sähkösopimus tai pörssisähkön hinta pyöri senteissä. Nykyään saatavilla on jo pörssisähkön hintavaihte- lut hallitsevia latausoperaattoreiden laskutuspalveluja.
Tuotetuntemus ja kokemus erilaisten ja -kokoisten latausjärjes- telmien toteuttamisesta auttaa välttämään yleiset sudenkuopat, kun kaikki ei toimikaan tosielämässä kuten paperilla. Esimerkiksi langattoman kuormanhallinnan toiminta voi yskiä, jos taloyhtiössä on useampia rakennuksia, jotka estävät radiosignaalin kulkua. Toinen lastentauti on mahdolliset kuormanhallinnan yhteensopi- mattomuusongelmat, jos kuormanhallintayksikkö ja latauslaitteet ovat eri valmistajalta tai käytössä on useamman eri valmistajan latauspisteitä.
PALOTURVALLISUUS
Suomessa on tapahtunut kolme rakennuspaloa, jossa aiheuttajaksi on epäilty tai varmistunut sähköauton latauksen sähkönsyöttö.
 12Plaani 1 2024 Rakennuttaminen





















































































   10   11   12   13   14