Page 13 - Plaani 1 - 2024
P. 13
Yhdessä tapauksessa palo lähti latauspistettä syöttäneen jakorasi- an huonosta liitoksesta. Pientalossa latauspisteen syöttö kannat- taakin ottaa uudella kaapelilla suoraan keskukselta, koska jokainen ylimääräinen liitos lisää paloriskiä. Paloturvallisuutta käsitellään laajemmin aihetta koskevassa RT-kortissa.
ENTÄ KAKSISUUNTAINEN LATAUS?
Lähivuosina yhä useampi uusi sähköauto tulee tukemaan kak- sisuuntaista latausta. Tapahtuuko muunnos akun tasasähköstä verkkosähköksi autossa vai latausasemassa, jää nähtäväksi. Esi- merkiksi Volkswagenin ja Audin takana oleva VAG-konserni liputtaa DC-kaksisuuntaisuuden puolesta, kun taas Renault on lupaillut vaihtosuuntauksen tapahtuvan autossa. Molemmissa ratkaisuissa on hyvät ja huonot puolensa. Jos latausasemassa tapahtuva DC/ AC-muunnos jää voittavaksi tekniikaksi, edessä voi olla uusien latauspisteiden hankinta vuosikymmenen lopulla.
Taloautomaatiojärjestelmällä voi optimoida aurinkosähkön käyttöä niin, että energia saadaan talteen sähköauton akkuun. Tulevaisuudessa kaksisuuntainen lataus voi optimoida kiinteis- tön sähkölaskua entisestään. | Kuva: iStockphoto
Lähteitä ja lisälukemista:
• Linja-aho, Mäkinen, Orrberg (2022): Sähköautot ja latausjärjestelmät.
• Rakennustietosäätiö (2022): RT-ohjekortti 103404 Sähköajoneuvojen latauspisteet kiin- teistöissä.
• Standardointijärjestö SESKO (2023): Sähkö- ajoneuvojen lataussuositus. https://sesko.fi/ lataussuositus
• Sähköinfo (2023): ST 51.90 Sähköauton lataa- minen ja latauspisteiden toteutus.
• Tikka ym. (2021): Loppuraportti: Sähköautojen latauksen muodostama kuormitus- ja mitoitus- teho erilaisissa toimintaympäristöissä. https:// lutpub.lut.fi/handle/10024/163366
Joskus vain tarvitaan enemmän valoa.
Uusi ARENA.
SÄHKÖMESSUILLA NÄHDÄÄN! 7-9.2.2024 - OSASTO B229
Valaistuksen asiantuntija ATEX -ympäristöissä
sekä muissa haastavissa teollisuuskohteissa.