Page 11 - Plaani 1 - 2024
P. 11

 suunnitteluPlaani
    (yllä) Taloyhtiölatauksessa autojen huipputuntiteho on 2 kW luokkaa autopaikkaa kohti, jos käytetään kuormanohjausta. Pörssisähkön käyttö asukkaiden omissa ajastuksissa voi se- koittaa pakkaa. | Kuva: iStockphoto
(oik.) Vesa Linja-aho on sähköalan konsultti ja pitkän linjan sähköautoasiantuntija, joka osallistuu alan standardointiin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Hän toimii mm. SESKOn Sähköautot ja latausjärjestelmät -komitean sihteerinä ja säh- köturvallisuuden suositusryhmän puheenjohtajana.
SUORAAN OMALTA MITTARILTA
Pienissä taloyhtiöissä näppärä mutta vähemmän tunnettu rat- kaisu on ottaa latausasemien syöttö suoraan asukkaiden omilta sähkömittareilta. Tämä nostaa kaapelikustannuksia mutta mak- saa nopeasti itsensä takaisin, koska erillistä kuukausimaksullista laskutuspalvelua tai mittareiden käsinluentaa ei tarvita. Lisäksi pörssisähkön valinneet asukkaat voivat vaikuttaa latauskustan- nuksiin ajastamalla latauksen käynnistymään halvoilla pörssisäh- kötunneilla.
 11Plaani 1 2024 Rakennuttaminen
Viisi vinkkiä tilaajalle ja suunnittelijalle
1. Katso kokonaiskustannuksia, ei vain hankintahintaa. Latausoperaattorin kuukausimaksuista tai sulaneiden sukopistorasioiden vaihtamisesta tulee jatkuvia kuluja.
2. Taipuuko latausjärjestelmä pörssisähkön käyttöön? Entä vieraslataukseen? Selvitä hankalatkin käyttöti- lanteet.
3. Kyseessä on pitkäjänteinen hankinta. Kaapelointia
tai virtakiskoa ei kannata alimitoittaa – kyseessä on vuosikymmenten investointi ja 2030-luvulla enemmistö autokannasta kulkee sähköllä.
4. Kaksisuuntaiseen lataukseen kannattaa varautua riittä- vällä johdonmitoituksella ja keskusten mitoituksella.
5. Jos jokaiselle paikalle ei asenneta heti latauspistettä, varmista järjestelmän laajennettavuus. 2030-luvulla sähköautot ovat enemmistö.






















































































   9   10   11   12   13