Page 23 - Plaani 1 - 2024
P. 23

 suunnitteluPlaani
    Kuva: iStockphoto
Sähköalan tarkastusten vähäi- syys kertoo suunnittelijoiden ja urakoitsijoiden ammattitaidosta ja korkeasta moraalista.
olevat sähkösuunnittelua ja urakkasuoritusta koskevat asiakirjat.
”Aineiston pohjalta ja paikan päällä tehtävällä tarkastuksella pyri- tään selvittämään urakan kulku, työsuoritusten ajankohta ja -tekijät
Aurinkosähköjärjestelmiin sekä sähköautojen latausinfraan liitty- vät tavarantarkastukseen liittyvät kyselyt ja toimeksiannot ovat lisääntyneet.
sekä esimerkiksi se, onko jokin suunnitelmassa määritetty tuote vaihdettu ja onko vaihto hyväksytty”, Itkonen kuvaa.
Tarkastuksessa joudutaan usein käymään läpi myös kaikki työmaa- kokous- ja vastaanottopöytäkirjat sekä asennusten käyttöönotto- pöytäkirjat. Samoin kohteen arkkitehti-, rakenne- ja LVI-suunnitel- mat ovat usein tarpeellisia tarkastustehtävässä.
Sähkösuunnitelma on ollut Itkosella tarkastuksen kohteena vain yh- den kerran. Toimeksiantona oli tarkastaa, vastasiko suunnitelman sisältö ja laajuus yleisesti käytössä olevaa esitystapaa ja voimassa olevia määräyksiä ja standardeja.
”Tarkastukset voivat koskea esimerkiksi tarkastuskohteen käypää arvoa, toiminnallisuutta, kohteessa mahdollisesti olevaa virhettä tai vauriota sekä niiden aiheuttajaa tai syytä sekä työsuoritusten asianmukaisuutta”, Itkonen luettelee.
Lyhyesti sanottuna tavarantarkastus on puolueeton ja tekninen tarkastus, jonka pohjalta tavarantarkastaja antaa perustellun asian- tuntijan näkemyksensä.
Jos tavarantarkastaja katsoo jonkun asian olevan virheellinen, niin siihen täytyy löytyä aina peruste. Itkosen mukaan kyse voi olla esi- merkiksi standardin, hyvän asennustavan tai sähköalan ohjeistojen vastaisesta asiasta.
TOIMEKSIANNOT EHKÄ LISÄÄNTYMÄSSÄ
Sähkötekniikkaan erikoistuneita tavarantarkastajia on vain muu- tama. Kun Itkonen aloitti vuonna 1996, heitä oli seitsemän tai kahdeksan.
Vuonna 2023 tarkastajia oli vain kaksi, joista toinen on Tampereen suunnalla toimiva Sakari Vesala. Vuoden 2024 alussa sähköpuolen tarkastajakunta kuitenkin vahvistuu kahdella tai kolmella uudella tarkastajalla.
Itkosen mukaan on hyvä tietää, että tarkastajan leipä ei tule tar- kastustoiminnasta vaan päätyöstä. Itkosella tarkastuksia on ollut kahdesta viiteen vuodessa. Hän arvelee, että kysyntä voi kuitenkin jatkossa kääntyä kasvuun ja alalle tarvitaan tasaisesti uusia tarkas- tajia.
”Aurinkosähköjärjestelmiin sekä sähköautojen latausinfraan liittyvät kyselyt ja myöskin toimeksiannot ovat nimittäin lisääntyneet siinä määrin, että kysyntään on pystyttävä vastaamaan.”
Esimerkiksi aurinkopaneeleiden johtoasennuksissa voi tulla eteen sähköturvallisuuden kannalta kyseenalaisia ratkaisuja.
Myös sähköautojen latausjärjestelmien syöttöverkkojen asennuk- sissa ei välttämättä onnistuta joka kerta.
Sähköalalla tarkastuksia on huomattavasti vähemmän kuin ra- kennusalla yleensä. Tarkastusten vähäisyys on Itkosen mukaan
  23Plaani 1 2024 Rakennuttaminen














































































   21   22   23   24   25